søndag den 6. september 2009

Æblemand, kom indenfor!

Æblemand, kom indenfor!
Æblemand, kom indenfor!
Har du nogen æbler
med til mig i dag?
Tak ska' du ha'!
Denne skønne børnesang var en af de første børnesange min ældste søn lærte i vuggestuen ud over de gænse "lille Peter edderkop, hjulene på bussen, bjørnen sover osv
Det er en glad børnesang og som er oplagt at synge her i efteråret. Specielt nu hvor æblehøsten rigtig sætter ind.
Oppe i vores sommerhus har vi for et par år siden plantet en del æble- og pærertræer i vores indkørsel og med tiden håber jeg, at de vokser sig så store og tætte, at de vil danne en lille alle'. Det kunne være vældig hyggeligt. For det første fordi jeg synes træerne er smukke at se på både om foråret hvor de blomstrer med de smukkeste lyserøde blomster og for det andet i efteråret hvor bladene falmer i de smukkeste rødbrune farver men sandelig også for deres skønne æbler.
Der er altså bare en vis tilfredstillelse ved at kunne gå ud i sin egen have og plukke sine æbler. Og så er de økologiske.
Her på Frederiksberg tør vi ikke plante spiselige træer eller planter i vores have af frygt for forureningen i luften.
Måske vi er hysteriske? 
Men så så er det jo heldigt at jeg et par få hundrede meter væk fra hvor jeg bor har fundet det skønne stof .
Jeg har købt stoffet her,  http://garn-iture.typepad.com/garniture/ Det er et stykke tid siden og jeg købte faktisk det sidste på rullen. Jeg håber Dorthe får det hjem igen eller så bare noget der ligner.
Det er mørkelilla babyfløjl med små søde æbler i den mest fantastiske kvalitet.
Det har kun en ulempe og det er at det kun er 110 cm bredt. Det kan godt være lidt irriterende ved de japanske og amerikanske stoffer da man så er nød til at bruge mere stof. Men jeg fik dog to par bukser ud af den meter jeg havde købt. Et par i str 74/80 og et i 92/98.
Jeg har valgt at sy 2 små lommer foran på bukserne og kante begge lommer med kantbånd jeg har lavet ud af libertystof marabelle (tror jeg nok det hedder) 
Istedet for at lave løbegang til elastik for neden har jeg syet blondeelastik. Det ser for det første rigtig sødt ud og for det andet giver det en lidt anden rynkeeffekt på bukserne end hvis jeg laver almindelig løbegang.
Og lidt variation skal der jo til.
I taljen ved løbegangen ved linningen har jeg skjult syningen med kantbånd og det giver ligesom bukserne et ekstra pift og lidt ekstra luksus.
Så nu er der bare at håbe på at æblemanden kommer med ind i varmen!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails