søndag den 14. februar 2010

En dag i kunstens tegn og Mac d.

For at søndagen ikke skulle gå op i hat og briller, havde jeg allerede igår sat mig for, at vi skulle "tidligt" ud af døren og på tur. Når jeg skriver tidligt på den måde så er det fordi, at den var 11.30 inden jeg selv og børnene havde fået tøj på og var ude af døren og Villas ligesom vågnede før kl. 7 i morges.
Men inden jeg selv var rigtig vågen og ungerne havde fået leget af blev klokken altså 11.30.
Så okey bedre sent end slet ikke.
Vi tog metroen til Nørreport og gik hen til Statens Museum for kunst. En efter min mening meget smuk bygning og fyldt med de smukkeste billeder og kunstarter. Men en rundtur i de smukke sale var ikke på programmet idag.
Nej, vi skulle på malerværksted.
Hver weekend åbner de børne værkstederne, hvor man for 30,- kan komme ind og tegne, male og lave skulpturer lige så længe man orker.
Da jeg forslog det i morges for Victor havde han bestemt ikke den store lyst. "Det gider jeg ikke" blev jeg mødt med og et lille optrin inden vi skulle ud af døren, fik jeg da også med på vejen.
men heldigvis stoppede det i det øjeblik Victor trådte ud i sneen.
Der er bare noget med drenge og sne. Mine kan i hvertfald ikke lade det ligge. Der skal laves snebolde og sparkes til sneklumper for hvert skridt de går.
Prøv at tænke jer hvor lang en tur kan blive, når der skal kreeres et utal af snebolde og sneklumpen skal med hele vejen.
Tålmodighed siger jeg bare. Nå men frem kom vi og en tur i metroen er altid et hit hos børnene og den korte gåtur fra nørreport og hen til statens museum gik smertefrit.
Jeg kunne også fornemme at begge synes det var spændende og specielt da vi kom på i malerværkstedet, blev alle ord om jeg gider ikke gjort til skamme og de råhyggede sig. Først blev der tegnet og derefter malet. For til sidst at slutte af med fri fantasi med en lim pistol.


Her ses den nye Picasso og Van gogh

Det var altså sjovt.
Villas malede nok de første 20 kunstværker, hvor Victor nøjedes med 2. Villas synes det var vældig morsomt at blande alle farverne i en pærevælding og Victor gik derimod meget op i ikke at blande. Sjovt at se den store kontrast på deres alder komme til udtryk her.
Jeg har taget et par af kunstværkerne med hjem og hænger dem op, så de også synes jeg sætter pris på deres anstregelser.
Dagen sluttede på restaurant den gyldne måge med happy meal og sunday ice. Så er man et sikker hit.
Dejlig dejlig dag og forhåbenlig en dejlig start på vinterferien.


4 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Sikke en dejlig dag, du har haft med drengene. Den tænker jeg, at de altid vil huske. Det er så dejligt at høre, når forældre motiverer og stimulerer deres børn.Du er så god ved dine børn!!
Håber snart vi ses.
Knus B

Jeannet sagde ...

Hej Birgitte
Jeg prøver ihvertfald at være god ved dem og give dem nogle sjove oplevelser.
Jeg håber også vi ses, hvis vores projekt ikke helt skal dø.
Klems Jeannet

Pialouise sagde ...

Dejligt med kreative børn, jeg elsker børnenes udtryk.

Jeg har også en tur på Statens Museum på plakaten. Jeg elsker det sted.

Emil har lige haft 2 ugers tema om Henry Heerup, og har lavet det skønneste maleri, som nu hænger ved spisebordet.

Jeannet sagde ...

Hej Pialouise
Ja, det er herligt, når de går op i det med liv og sjæl og selv om der er mange billeder i mellem som ikke falder i førældrenes smag er der altid et par stykker, som er lige i øjet og som fortjener en æresplads.'
kh Jeannet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails